Rafał Sarnecki powraca z nową piątą płytą “A View From The Treetop”

Rafał Sarnecki powraca z nową piątą płytą “A View From The Treetop”

20 października 2022 0 przez GitaraElektryczna.pl

 

Najnowszy, piąty album gitarzysty Rafała Sarneckiego, “A View From The Treetop”, swoją premierę miał 18 października 2022 roku. To country, punk, jazz, blues, barok, metal i boogie woogie  w progresywnym i humorystycznym wydaniu.

Współczesny jazz powstał w latach czterdziestych XX wieku na bazie tradycji swingowej. Wykorzystywał wiele elementów charakterystycznych dla tanecznych zespołów z lat trzydziestych dwudziestego wieku jednocześnie wzbogacając je o nowe zaawansowane koncepcje muzyczne: bardziej złożone akordy, szybsze tempa, mniej oczywiste rytmy. Podstawą współczesnego jazzu zwykle był jednak taneczny rytm swingowy. Przez ostatnie dziesięciolecia muzycy poświęcili bardzo wiele uwagi temu, jak w “nowoczesny” sposób zmodyfikować lub wręcz skomplikować ten rytm swingowy licząc na to, że powstanie w ten sposób muzyka, która zabrzmi bardziej zaskakująco i “świeżo”. Dużo mniej uwagi poświęcono wzbogacaniu i “wykrzywianiu” muzyki opartej na innych rytmach takich jak: country, punk rock, boogie-woogie czy blues.

Komponując muzykę na płytę “A View From The Treetop” Rafał Sarnecki postanowił stawić czoło temu wyzwaniu. Napisał utwory, które w nowy “progresywny” sposób interpretują popularne rytmy i style muzyczne. Na nowym krążku można na przykład odnaleźć utwór, w którym sekcja rytmiczna utrzymuje akompaniament w stylistyce country, podczas gdy pozostałe instrumenty grają “przesunięte” rytmicznie i harmonicznie abstrakcyjne dźwięki. Powstaje pytanie, czy skonstruowany w ten sposób utwór to wciąż country, czy raczej jest to współczesna muzyka inspirowana stylistyką country? Stąd tytuł utworu “Is This a Country Song?”. Utwór “Jazz Marketing” oparty jest z kolei na punk rockowym bicie perkusji. Na tle sekcji rytmicznej fortepian i saksofon wykonują abstrakcyjnie brzmiące partie przypominające charakterem muzykę klasyczną.

Kompozycja “Fluki or Flanki?” w humorystyczny sposób wykorzystuje charakterystyczną figurę partii fortepianu typową dla muzyki boogie-woogie. Tytuł utworu nawiązuje do popularnej wśród uczestników warsztatów jazzowych gry imprezowej. Kompozycja “Quantum Chromodynamics” również oparta jest na charakterystycznej figurze akompaniamentu, która stała się popularna wśród początkujących gitarzystów bluesowych. Partia gitary i saksofonu jest przesunięta rytmicznie w stosunku do reszty instrumentów powodując napięcie, które rozwiązuje się dopiero na samym końcu, gdy pojawia się rockowe zniekształcone efektami solo gitary. Tytuł utworu nawiązuje do faktu, że Rafał Sarnecki oprócz wykształcenia muzycznego posiada również dyplom magistra fizyki. Ostatni utwór na płycie “The Sloth Attack”, jak sam tytuł sugeruje, jest powolny a równocześnie momentami prowokujący, wręcz agresywny. Perkusista oraz kontrabasista wykonują wolny rockowy bit kontrastujący z krótkimi urywanymi frazami fortepianu i klarnetu.

“A View From The Treetop” to piąta płyta w dorobku Sarneckiego. Jednocześnie jest to pierwszy album, który został w całości skomponowany, nagrany i zmiksowany w Polsce z udziałem wyłącznie polskich muzyków i inżynierów dźwięku. Niewątpliwie płyta odróżnia się od poprzednich wydawnictw artysty, które powstały podczas jego trzynastoletniego pobytu w Nowym Jorku. “A View From The Treetop” jest efektem połączenia inspiracji nowojorskich i europejskich. Brzmienie gitary zostało wzbogacone licznymi efektami. Również barwa pozostałych instrumentów została zmodyfikowana w wielu fragmentach na etapie produkcji.